Jsem zkušená lektorka angličtiny a ráda předávám své znalosti dál. Myslím si, že angličtina má být zábava a dobrodružství, ne nutné zlo. Vydejme se společně na cestu poznání.
Natáčím videa, ze kterých se můžete sami učit a procvičovat.
Můj příběh je trochu jiný než běžného učitele, který se vše učil ve škole, a potom se jel jako hotový člověk do nějaké anglicky mluvící země „rozmluvit“.
Mě hodili do vody ve 12 letech v anglické škole v Kapském Městě, uměla jsem 8 lekcí The Prokop Family, tedy prakticky nic, a první hodinu, kterou jsem měla byla biologie, potom místní jazyk Xhosa, pak matematika, afrikánština, zeměpis a tak dále. O přestávce se mě spolužáci ptali, jestli Czechoslovakia je v Asii (já jim vesele přitakala) a ať jim řeknu nějaké české nadávky. To víte puberťáci 🙂 Prvního půl roku jsem mi nejlépe šla matematika a zeměpis, tam jazyk nepotřebujete …
Angličtinu jsem se nikdy systematicky neučila, prostě jsem ji v tom anglofonním prostředí musela pochytat. Byla pro mne jako čeština, učila jsem se ji jen používáním. Psala jsem eseje na téma vzestup a pád Napoleona v dějepisu a detailní popis fotosyntézy v biologii. S kamarádkami jsem řešila ty důležité puberťácké věci a celé to po úvodním půlroce osamění bylo fajn.
Po návratu do Čech o čtyři roky později jsem se angličtinou už nezabývala, tu jsem už uměla a vrhla se na další jazyk. Pro mě je vlastně srdcová záležitost francouzština a té jsem se celou střední školu věnovala. Po maturitě jsem byla přijata na obor překladatelství-tlumočnictví v kombinaci angličtina/ francouzština na Filozofické fakultě UK. Chtěla jsem se stát tlumočnicí. Jenže ta škola pro mě byla příliš teoretická a o rok později mne přijali na vysněnou Právnickou fakultu o pár bloků dál. Filozofickou fakultu jsem opustila a pokračovala jsem jen ve studiu práv.
Studovala jsem zákony a při studiu jsem si na „půl roku“ chtěla vyzkoušet učit angličtinu. A tehdy jsem se musela naučit angličtinu i teoreticky. Jak se vlastně co tvoří, jak to vysvětlit někomu, kdo se ji učí jako cizí jazyk.
Stále jsem se viděla jako úspěšná advokátka, protože kombinace dobré znalosti dvou jazyků a vystudované právnické fakulty přinášela obrovské pracovní příležitosti. Ale přitom stále vyučovala, většinou jednotlivce nebo malé skupinky v různých firmách. Nemohla jsem se od jazyků odpoutat. Z půl roku se stal rok, dva, pět …
Po zakončení studia jsem nastoupila jako koncipientka do advokátní kanceláře, ale již po pár měsících jsem věděla, že tady můj osud neleží. Můj osud jsou jazyky, ne paragrafy. Trvalo to dlouho než jsem to pochopila (nebo si to přiznala?) , ale lepší pozdě než nikdy. Advokacie šla k ledu a já se vrátila k učení a také odborným překladům. Připravovala jsem studenty na různé certifikáty -FCE, CAE, business English. Vždycky jsem se snažila maximálně přizpůsobit lidem, které jsem učila. Snad jsem jim něco dala a budete se divit, ale i oni mi toho spoustu dali a dávají.
Při mateřské dovolené jsem začala více učit děti prvního stupně a v Milovicích si vybudovala učebnu a klientelu, která mě bez problému uživila. Začínala jsem však být vyhořelá. Věděla jsem, že musí být i jiná cesta. Vždy jsem chtěla napsat nějakou učebnici, předat dál vše, co znám. Zjistila jsem, že natáčet videa, a vytvářet k nim doplňující materiály je ideální cesta, jak pro mě, tak pro vás – ty, kteří se angličtinu učíte.
Kanál Czenglish a můj přesun do online světa přišel v této době, nápadů mám spoustu, času jako každý jiný, 24 hodin denně. Roste pomalu, ale jistě. Moc mě baví a v internetu vidím spoustu příležitostí.
Mám za sebou 20 let učení face-to-face a před sebou ještě spoustu let ve virtuálním prostoru.
A proč Czenglish?
Pojem Czenglish znám už mnoho let, až desetiletí. Můj táta se před revolucí učil anglicky a kniha profesora Dona Sparlinga „Do you speak English or Czenglish?“ byla součástí mého dětství. Tento pojem se do mě navždy otiskl a vždycky jsem věděla, že moje učebnice nebo jakýkoliv jiný projekt na učení se bude takto jmenovat. O jiném jsem nikdy neuvažovala. Snad profesor Sparling mému amatérskému pokusu promine 🙂
Markéta